Serviceteam med gedigen kunskap om transportband
Serviceteam med gedigen kunskap om transportband, 40 år av service - välkommen till Rubbers första verkstad !
Rubbers serviceteam är hjärtat i verksamheten. Med ett starkt säkerhetstänk och gedigen erfarenhet vet de exakt vad som krävs för att få industrier att rulla. Välkommen till Rubbers första verkstad, som mer än 40 år har hjälpt tusentals företag.
Idag har Rubber sju serviceteam runt om i Sverige. I Vallentuna, en kommun norr om Stockholm, ligger företagets allra första verkstad. Sedan starten, år 1967, har teamet servat, lagrat och hanterat hundratusentals ärenden. Lokalen är fylld med reservdelar, transportband och verktyg. Allt prydligt sorterat från golv till tak.
– Vi arbetar med allt från transportband för chipsfabriker på Åland till bagageband till Arlanda, vibrationsisolering för stora maskiner och industrislangar för exempelvis svetsning och sug, berättar David Skog, serviceansvarig på Rubber i Vallentuna.
Inne i den mindre verkstaden arbetar Gustav Lydén med att tillverka lätta transportband för chokladfabriker. Materialval och design anpassas efter användningsområdet.
– För livsmedelsindustrin är det självklart att använda transportband som är livsmedelsgodkända, förklarar han.
Olika säkerhetsföreskrifter gäller för olika branscher. Rubbers team har alltid de certifikat som krävs.
– Ibland arbetar vi på lantbruk och pappersbruk, ibland inne på bagerier. Arbetsmiljöerna varierar dag för dag och vi måste ha full koll på de specifika krav som gäller för varje kund. Det är komplext och viktigt, säger Gustav.
Snabba lösningar vid akuta ärenden
I den större verkstaden arbetar serviceteamet just nu med ett tungt transportband. Bandet rullas ut för att mätas, skäras till och skarven förbereds. Mycket av arbetet görs för hand och kräver hög precision. För tillfället skapar teamet en så kallad trappskarv, där bandets ändar skärs till i tre olika nivåer för att sedan sömlöst fogas samman.
Alla transportband från Rubber märks med ett unikt ID-nummer. Med hjälp av detta kan vi snabbt hitta all information som behövs för reparation eller byte.
– Kunden som ringer in ett akut ärende behöver inte känna till några tekniska detaljer, utan behöver bara uppge ID-numret. Om samtalet kommer in klockan sju på morgonen kan vi i vissa fall vara på plats redan klockan nio – med ett nytt transportband som vi har förberett på vår verkstad. Bandet monteras på plats och produktionen kan vara igång igen inom några timmar, förklarar Johan Larsson, servicetekniker.
Teamet åker oftast ut två och två på uppdrag. På plats rensar de bort smuts och skräp från maskinen och monterar det nya bandet. Samtidigt undersöker de varför det gamla bandet gick sönder och om något behöver åtgärdas.
Rubbers tips för att undvika onödiga kostnader
Serviceteamet upptäcker ofta misstag när de är ute och servar. Misstag som enkelt hade kunnat undvikas.
– Vi ser ofta att smuts och skräp ansamlas vid banden. Många kör vidare så länge banden fungerar, men med regelbunden rengöring och underhåll håller banden betydligt längre, förklarar Johan Bjerring, servicetekniker.
Vissa transportband kan hålla i upp till ett decennium, trots att de används dygnet runt. Om underhållet är bra.
– Vårt tips är att investera i skrapor och borstar som omedelbart tar bort smuts. Du sparar in på dyra rengöringskostnader och förlänger bandens livslängd, säger David. Vi ger alltid kunderna en lista med rekommendationer. En trasig rulle eller kantlist kan behöva bytas ut innan den orsakar slitage på bandet. Om man åtgärdar sådant i god tid undviker man större problem senare.
Produktionsstopp är kostsamma och akuta stopp är en mardröm för industrierna. Servieteamet på Rubber hittar lösningar även i de mest kritiska situationerna.
– Om ett transportband behövs akut, men leveranstiden för ett nytt band är 3–4 veckor försöker vi lösa situationen ändå. Vi kan till exempel montera tillfälliga transportband som fungerar tills det rätta bandet anländer. Kunderna är mycket tacksamma för sådana insatser, berättar Johan Bjerring.
Arbetsglädje och lång erfarenhet
Många av Rubbers medarbetare har arbetat i företaget under lång tid. I serviceteamet i Umeå har några medarbetare varit anställda sedan 1989, och i Vallentuna har flera kollegor stannat i över tio år.
– Det är en väldigt familjär stämning här. På Rubber är det högt i tak, och mina kollegor har blivit mina vänner, menar Niklas Nyberg, servicetekniker.
Med gedigen kunskap och en genuin passion för sitt arbete blir jobbet aldrig tråkigt.
– Det bästa som finns är att se en kund bli nöjd och lättad över att få vår hjälp. Ingen dag är den andra lik, så man tröttnar aldrig, berättar Tomas Karlsson, lageransvarig.